Koodileirit 2018

Datasepän koodikoululla on tänä vuonna kaksi yhteistyökumppania lasten ja nuorten koodausopetuksen tarjoajana: Pikku-Syötteen nuorisokeskus ja Raudaskylän Kristillinen opisto.

Kesän 2018 koodileiri paketissa
Loistava paikka järjestää koodileiri oli Raudaskylän Kristillinen Opisto taas tänä vuonna. Koodileirin aikana oli meneillään myös nuorten pop-rock musiikki leiri ja sirkuskurssit, joten nuorta porukkaa liikkui alueella paljon. Kokit tekivät erinomaista ruokaa ja vapaa-ajan tila oli hienosti järjestetty.  Tänä vuonna Opisto oli järjestänyt vapaa-ajan tilan Kirjaastoonsa, ja se oli lasten suosikkipaikka. Tilasta löytyi mm. biljardi, piano, jalkispeli ja pleikka – unohtamatta loistavia löhösohvia! 

   

Leiriläiset olivat  iältään 10-13 vuotiaita. Leirillä koodattiin tietokoneella ja ilman. Lisäksi ulkoiltiin moneen kertaan Parkour-alueella ja oleskeltiin Opiston pihapiirissä. Osa oli koodaillut aiemminkin jotain, mutta osa ei ollut koodannut mitään. Ja intoa tehtäviin tuntui  riittävän. Leiri oli kaksipäiväinen (2x6h), mutta ryhmäytyminen tapahtui nopeasti jo ekan päivän aikana. Kavereita löytyi kaikillle! Leirin ohjelma sisälsi ekana päivänä ohjelmoinnin alkeita ja visuaalista ohjelmointia. Toisena päivänä päästiin kokeilemaan Javascriptin kirjoittamista Codecombat- tehtävässä, ja koodaamaan omaa älypuhelinta MIT app inventorilla. Suosikki tehtävä oli juurikin Codecombat, josta yksi leiriläinen (jolla oli jo koodauskokemusta aiemmin) totesi: ”Nyt tajusin millaista tää koodaus oikeasti on!”
Codecombathan on hyvin pelillinen ympäristö, joka sisältää ilmaisversiossakin parikymmentä eri tasoa, joissa koodataan kirjoittamalla javascriptiä. Oli uskomatonta seurata, miten leiriläiset etenenivät tehtävissä ja oppivat kirjoittamaan koodilla aika vaativiakin tehtäviä.

 

Koodiopena tämä Opiston leiri on minulle vuoden kohokohtia, koska joka vuosi saa oppia lasten koodamisesta jotain uutta ja nähdä lasten innon. Tänä vuonna parasta oli nähdä miten helposti lapset oppivat myös koodin kirjoittamisen, kun ympäristö on hyvä.  Aiemmin leireillä oli pääasiassa koodattu visuaalisissa ympäristöissä. Tämän kesän kokemuksen mukaan Codecombat on innostava!
Muistan omasta nuoruudestani 1990-luvulla, kun silmukaan koodaamista opettelin.. kyllä se oli paljon haastavampaa ymmärtää silloisilla ohjelmointityökaluilla, kuin mitä nykypäivän työkalut tarjoavat.

Leirikoulu
Pudasjärvelle Pikku-Syötteen nuorisokeskuksen kanssa tullaan tarjoamaan leirikoulujen yhteydessä koodiseikkailua keväällä 2019 (ehkä jo syksyllä 2018). Koodiseikkailun aikana koodataan Pikku-Syöte teemalla mobiilisovellus leiriläisen omaan älylaitteeseen. OPS2016 mukaan 6. luokkalaisen on kyettävä ohjelmoimaan graafisessa ympäristössä sovellus. Tämän koodiseikkailunsisällön suoritettuaan 6.luokkalainen voi saavuttaa OPS-tavoitteen ohjelmoinnin osalta.